Nominatie Liebster Award


 

 

 

 

 

 

 

 


Tot voor kort was ik nog niet bekend met het fenomeen Liebster Award. Door mijn kookmuze Elisabeth van de Ark, die zelf was genomineerd, hoorde ik er voor het eerst over. En nu heeft ze mij genomineerd, inclusief een aantal te beantwoorden vragen. Wat ik heel fijn vind, dank!
Het was nog niet eens heel simpel om de regels te ontdekken. Maar de kern van de award is:
• het is volledig virtueel en in het leven geroepen om beginnende en  
  
volhoudende bloggers in de schijnwerper te zetten
• het functioneert als een soort kettingbrief: je accepteert het met gratie
   en zet het voort, of je doet er niets mee en onderbreekt de hele ketting.
Over de regels variëren de berichten nogal. Wat alle blogs en mentions in ieder geval vermelden, is dat je de vragen beantwoord die je zijn gesteld, je de blog die jou genomineerd heeft bedankt en zichtbaar vermeldt, je zelf minimaal 3 nieuwe bloggers nomineert en daarbij door jou opgestelde vragen meegeeft én dat je de nominees daarover informeert. Last but not least: het zichtbaar vermelden van de Liebster Award Batch op je blog.
Nou, dat is niet zo heel ingewikkeld en ik doe absoluut graag mee.  Eerst maar eens de vragen die Elisabeth mij heeft gesteld beatwoorden (klik hier voor haar blog www.gewichtsconsulente.punt.nl).

Waarom ben je begonnen met bloggen?
Ik schrijf over Levenslust. Ik benader daarin verschillende aspecten: eetlust, werklust en wellust. Voor mij alle drie onontbeerlijk voor een vreugdevol bestaan. Ik merkte, dat de wellust behoorlijk onder druk staat. Alles lijkt veel meer vrij en open te zijn, maar ik denk niet dat dit niet de realiteit is. Die realiteit is namelijk, dat we vaak gebukt gaan onder de lastigheden van het leven en ons laten intomen op het gebied van Lust. En daardoor niet tot volle bloei komen, niet het vreugdevolle leven leiden waar we in principe voor zijn gemaakt.  Ik heb niet de tijd en ruimte om iedere maand een nieuw boek uit te brengen. Een titel per jaar, met verhalen over wellust, is al heel wat. Maar ik heb wel iedere dag duizenden gedachten over het onderwerp. Al jaren. Die wil ik graag delen. In Lustkronieken, mijn eerste boek, staan verhalen. In mijn blogs staan de dagelijkse ervaringen en overpeinzingen over het onderwerp wellust. Overigens heb ik voor de eetlust en de werklust andere kanalen. Ik merk dat mijn blogs en schrijfsels over wellust een gevoelige snaar raken bij velen. Ze worden goed gelezen en ik krijg er veel en bijzondere reacties op.  Wat mij dan weer stimuleert!

Is het moeilijk om je blog bij te houden? 
Nee. Het schrijven komt vanzelf. Ik zou denk ik ontploffen als ik niet zou kunnen schrijven. Soms is het wel eens lastig een onderwerp te vinden dat niet al te persoonlijk wordt, te intiem of te herkenbaar. Dan schrijf ik ze wel, maar post ik ze niet. Ik krijg gelukkig zoveel leuke reacties van mijn lezers, dat er altijd weer een onderwerp naar boven drijft. Ik krijg ook hele nare reacties overigens. Maar ook die zetten aan tot nieuwe schrijfsels.  Ik zit echt nooit om inspiratie verlegen.

Wie probeer je te prikkelen met je blog?
Ik wil mijn medemensen, álle medemensen,  liefde voor het leven, liefde voor zichzelf en vooral de opties om te genieten van alles wat de natuur ons heeft gegeven, aanreiken. Ik wil mijn lezers prikkelen, alles uit het leven te halen wat erin zit. Ik wil ze aanzetten tot het maken van individuele keuzes over levensstijl, ongehinderd door sociale controle, religieuze dogma’s en misplaatste ideeën vanuit je opvoeding De natuur heeft ons het vermogen gegeven te genieten en onszelf tot bloei te laten komen. Wel altijd met respect naar de medemensen. Ik denk dat als wij fysiek en emotioneel meer liefhebben en genieten, de wereld echt een betere plaats is om te wonen. Ik daag de lezers graag uit daarover na te denken.  Je laten indammen, je kleiner voor te doen dan je bent, of met je fysieke voorkeuren in de schemerzone blijven leven, is een individuele keuze.  In vrijheid je leven vieren is ook een keuze. Ik wil iedereen prikkelen die keuze bewust te maken en tegelijkertijd laten zien, dat het voor iedereen in deze maatschappij moeilijk is. Door de emotionele afstand, de urbanisatie,  de religieuze en morele kaders. Loskomen kan, zonder dat het een asociale anarchie wordt.

Wanneer zou je echt stoppen met bloggen?
Als ik weer eens veroordelende haatmail krijg, gaat het wel eens door mijn gedachten, dat stoppen. Ik heb dierbaren in mijn leven, die ik niet altijd aan de gevolgen van mijn quest wil blootstellen.  Maar uiteindelijk weet ik, dat ik nooit zal stoppen met te zeggen wat ik zeg. Ik wil niet zwichten voor het dogma van anderen. Ik heb dat lange tijd in mijn leven wel gedaan, met desastreuze gevolgen.  Ik sta voor mijn vrijheid hierin. En als ik anderen ondersteun hun eigen vrijheid te vinden en Lustig te leven, ben ik een bijzonder tevreden mens.

Mijn nominaties:

Charles Lemaire, met zijn blog Pennadamore. Een bijzonder mens, voor mij herkenbaar en iedere dag opnieuw kiezend voor de vrijheid en schoonheid van het leven.
Lilith Love, met haar stukjes op haar website lilithlove.eu. Een eigenwijze vrouw, die met haar “selfies” iedere keer een confronterende snaar raakt. En ook in haar blogs ons meeneemt naar de soms banale realiteit van het leven.
Marie Rebelle. Niet voor de fainthearted en bijzonder expliciet. Just saying voordat je hier doorklikt naar haar Rebels Notes. Een prachtige vrouw die tegen alle draadjes in koos voor een Lustig Leven.

Mijn vragen voor de drie genomineerden:
Waarom ben je begonnen met bloggen?
Wat wil je graag bereiken bij je lezers?
Hoever ga je in je blog: hoe persoonlijk ben je?
Wanneer zou je echt stoppen met bloggen?

Ik kijk natuurlijk uit naar de antwoorden!